Algemene voorwaarden

Algemene verkoopsvoorwaarden van Fixmer Belgium NV (commerciële naam: Fixmer)

De rechtsverhouding tussen FIXMER BELGIUM NV, met maatschappelijke zetel te 2110 Wijnegem, Simon de Heuvellaan, ingeschreven in het KBO en BTW register onder nummer BE0404.014.2025, e-mail info@fixmer.be, URL www.fixmer.be (hierna aangeduid als “FIXMER BELGIUM”) en de Klant, wordt beheerst door deze Algemene Voorwaarden, eventueel aangevuld met bijzondere voorwaarden eigen aan de bestelling (hierna genoemd de "Bestelling"), zoals een offerte (hierna gezamenlijk genoemd het "Contract").

De onderhavige Voorwaarden hebben kracht van wet in de relaties tussen FIXMER en de Klant en annuleren en vervangen alle Overeenkomsten, conventies, voorstellen en schriftelijke of mondelinge verbintenissen die betrekking hebben op hetzelfde onderwerp en die zouden dateren van vóór de datum van de definitieve Overeenkomst tussen de Partijen.

 

1. Toepassing

1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op het bestellen van een product.

 

1.2. Deze Voorwaarden worden aanvaard door het plaatsen van de Bestelling bij FIXMER BELGIUM, waardoor de Klant instemt met de toepasselijkheid van deze Voorwaarden met uitsluiting van alle andere Voorwaarden. De aanvaarding van de Voorwaarden wordt tevens afgeleid uit de normale uitvoering van de diensten door FIXMER BELGIUM, dan wel worden ze geacht te zijn aanvaard door de Klant indien deze geen bezwaar heeft geuit binnen een redelijke termijn na de ontvangst ervan, hierbij bepaald op 48u na ontvangst van de levering. De Klant verzaakt hiermee aan algemene of bijzondere voorwaarden die hij zou vermelden op zijn eigen commerciële documenten of in zijn briefwisseling. Afwijkingen ten opzichte van de Voorwaarden zijn slechts mogelijk na voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van FIXMER BELGIUM.  

 

1.3. FIXMER BELGIUM behoudt zich het recht voor de Voorwaarden op ieder ogenblik te wijzigen of aan te vullen mits een geldige reden hiervoor. In het bijzonder zal FIXMER BELGIUM hierbij de bepalingen in boek VI van het WER nakomen. Desgevallend zal van deze wijziging of aanvulling schriftelijk mededeling worden gedaan aan de Klant. Indien de Klant niet binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van deze mededeling schriftelijk bezwaar heeft gemaakt tegen de betreffende wijziging(en) of aanvulling(en), wordt hij geacht deze te hebben geaccepteerd. 

 

1.4. De Klant is zelf en uitsluitend verantwoordelijk voor de juistheid van alle gegevens die hij doorgeeft en gebruikt. Door het plaatsen van een Bestelling, al dan niet via de website, bevestigt de Klant een natuurlijk persoon, desgevallend met de nodige vertegenwoordigingsbevoegdheid en handelingsbevoegdheid, handelingsbekwaam en minstens 18 jaar oud te zijn. FIXMER BELGIUM draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor Bestellingen door personen die niet aan deze criteria voldoen of voor foutieve gegevensvermelding door de Klant. 

 

1.5. Indien de Klant namens een rechtspersoon handelt, zal hij te allen tijde persoonlijk en solidair met de rechtspersoon verantwoordelijk worden gehouden voor openstaande facturen, als mocht blijken dat de Klant ten tijde van het verstrekken van de Bestelling niet bevoegd was te handelen namens de rechtspersoon of als de rechtspersoon namens welke getekend is, afziet van haar verplichting tot betalen. 

2. Sluiting van de Overeenkomst

2.1. Commerciële documenten en aanbiedingen scheppen geen verbintenissen in hoofde van FIXMER BELGIUM. Alle offertes en prijsopgaven zijn vrijblijvend, zowel wat prijs, inhoud als uitvoeringstermijn betreft en vervallen na 14 kalenderdagen, met uitzondering van tabaksproducten die na één kalenderdag vervallen, tenzij een andere vervaldatum tussen Partijen werd overeengekomen.

 

2.2. Bij de Bestelling van een product komt de Overeenkomst tot stand op het moment dat de bestelling door de informatiesystemen van FIXMER BELGIUM wordt geaccepteerd en/of een orderbevestiging wordt verstuurd aan de Klant naar diens e-mailadres zoals door hem opgegeven. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om erop toe te zien dat de berichten niet in de spamfolder terechtkomen.  

 

2.3. Alleen producten die uitdrukkelijk vermeld zijn in de orderbevestiging, zijn inbegrepen in de Overeenkomst. Alle wijzigingen en bijkomende prestaties – om welke reden dan ook – vallen buiten de oorspronkelijke Overeenkomst en worden bijkomend aangerekend.  

 

3. Prijslijst

3.1. Voor Niet-tabaksproducten: FIXMER BELGIUM zal de toepasselijke prijzen uitdrukken in euro. De Partijen komen overeen dat de toepasselijke prijzen, deze zijn die gelden op het moment van het sluiten van de desbetreffende Overeenkomst tussen FIXMER BELGIUM en de Klant, exclusief BTW of andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd en voor rekening zijn van de Klant. De prijs aangeduid inclusief alle belastingen aan de Klant door FIXMER BELGIUM betreft de totaalprijs. De prijs aangegeven op de laatste factuur of op de voorzijde van de factuur vormt de totale door de Klant te betalen prijs, behoudens in geval van wijziging van deze prijs conform artikel 3.3. van deze Voorwaarden.  

 

3.2. Voor Tabaksproducten: FIXMER BELGIUM zal de toepasselijke prijzen uitdrukken in euro. De Partijen komen overeen dat de toepasselijke prijzen, deze zijn die gelden op het moment van het klaarmaken van de bestelling van de Klant door Fixmer Belgium, en dat de prijzen inclusief BTW, accijnzen en alle andere heffingen van overheidswege zijn en voor rekening zijn van de Klant. De prijs aangeduid aan de Klant door FIXMER BELGIUM betreft de totaalprijs. De prijs aangegeven op de laatste factuur of op de voorzijde van de factuur vormt de totaal te betalen prijs door de Klant, behoudens in geval van wijziging van deze prijs conform artikel 3.3. van deze Voorwaarden.

 

3.3. Iedere prijsverhoging door derde toeleveranciers, door, niet limitatief opgesomd, een wijziging van de vaste en/of variabele kosten ten gevolge van wijziging in de structuur (lonen, energie…), door aanpassingen van heffingen van overheidswege of door een wetswijziging, en dus geheel onafhankelijk van de wil van FIXMER BELGIUM, voorafgaand aan de uitvoeringsdatum, zal van rechtswege en zonder voorafgaande verwittiging een herziening teweegbrengen van de prijzen vermeld in de Overeenkomst zonder dat de Klant op basis hiervan de beëindiging van de Overeenkomst of enige schadevergoeding kan vorderen. In het algemeen behoudt FIXMER BELGIUM zich het recht voor om een prijsaanpassing door te voeren mits zij hiervoor een geldige reden heeft, conform de wettelijke richtlijnen hieromtrent, zoals artikel VI.91/5 WER. 


 

4. Betaling en facturering

4.1. Alle facturen worden of persoonlijk afgegeven op het moment van levering en/of in digitale vorm (pdf) verzonden en zijn betaalbaar volgens de vermelding op de factuur, door automatische incasso of door overschrijving op het rekeningnummer van FIXMER BELGIUM en met vermelding van de gestructureerde mededeling, zoals vermeld op de facturen. Elke betaling wordt aangerekend op de factuur vermeld op het ogenblik van betaling of, bij gebrek aan deze informatie, op de oudste vervallen factuur, en eerst op de verschuldigde intresten en kosten. Vanaf 01/01/2026 zal Fixmer BELGIUM ook via Peppol werken.

 

4.2. FIXMER biedt verschillende manieren om orders te plaatsen.

Bij het plaatsen van de Bestelling en ongeacht de wijze van bestellen, zal FIXMER BELGIUM de Klant een factuur overmaken die overeenkomt met de geleverde goederen  ter betaling via e-mail naar het door de Klant opgegeven e-mailadres verstuurd.  

 

 4.3. Toegekende kortingen vervallen bij niet respecteren van de Algemene Verkoopvoorwaarden.

 

4.4. Bij gebrek aan betaling op de vervaldag wordt het factuurbedrag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verhoogd met een interest gelijk aan 1% per maand, berekend op het nog openstaand bedrag, waarbij elke begonnen maand beschouwd wordt als zijnde verlopen, en een forfaitaire vergoeding ten belope van 15% op het bedrag van de nog onbetaalde facturen, met een minimum van 60,00 EUR ten titel van schadebeding voor buitengerechtelijke invorderingskosten en contractuele schade. Alle invorderingskosten zijn eveneens voor rekening van de nalatige Klant.  

 

4.5. In zoverre de Klant in gebreke blijft om één of meer uitstaande facturen van FIXMER BELGIUM te voldoen, behoudt FIXMER BELGIUM zich het recht voor de verdere uitvoering van de leveringen op te schorten tot wanneer alle uitstaande rekeningen worden aangezuiverd (inclusief de toegevoegde schadevergoeding en verwijlinteresten). In ieder geval is de Klant alle bedragen verschuldigd voor de door FIXMER BELGIUM verrichte prestaties en gedane uitgaven, met inbegrip van de (buiten-) gerechtelijke kosten.  

 

4.6. Elke niet-betaling van een factuur vóór de vervaldatum brengt de opeisbaarheid mee van alle facturen ten laste van dezelfde schuldenaar. Indien door FIXMER BELGIUM expliciet en schriftelijk uitdrukkelijk en schriftelijk uitstel is verleend, is de totale nog verschuldigde som zonder verdere verwittiging of ingebrekestelling opeisbaar van zodra een vervaldag niet is nageleefd onder de voorziene voorwaarden. Alle betalingen worden eerst aangerekend op de reeds verschuldigde verwijlinteresten.  

 

4.7. Bij niet-betaling zullen alle verschuldigde bedragen via gerechtelijke weg ingevorderd worden.  

 

4.8. Elke betwisting van een factuur moet uitdrukkelijk en gemotiveerd per elektronische post en/of aangetekende brief aan FIXMER BELGIUM worden gericht binnen 48 uur na ontvangst van de factuur. Elke betwisting na deze datum wordt als onbestaande beschouwd. Met uitzondering van betwistingen van gefactureerde prijzen, weigert Fixmer elke betwisting van facturen waarvoor zij niet vooraf op de hoogte werd gebracht Overeenkomstig artikel 5.6. 

 

4.9. Het is de Klant niet toegestaan om eenzijdig en zonder voorafgaand schriftelijk akkoord vanwege FIXMER BELGIUM een verrekening of andere compensatie door te voeren omtrent verschuldigde bedragen. 

 

5. Bestelling afleveren

5.1. De bestelde producten worden geleverd op het adres dat de Klant bij de totstandkoming van de Overeenkomst heeft opgegeven. De Klant is verantwoordelijk voor de juistheid van het opgegeven adres, geregistreerd als vestiging en consulteerbaar in de kruispuntbank van ondernemingen.  

 

5.2. FIXMER BELGIUM verbindt zich ertoe om uiterlijk binnen 7 kalenderdagen na de totstandkoming van de Overeenkomst te leveren in België. Partijen kunnen evenwel schriftelijk een andere termijn overeenkomen, doch nooit langer dan 3 maanden.

 

5.3. De datum van de levering wordt slechts als richtdatum gegeven en binden FIXMER BELGIUM niet, behoudens uitdrukkelijk en schriftelijk overeengekomen. Vertraging in de levering van producten geeft de Klant geen recht op schadevergoeding of prijsvermindering, noch op ontbinding van de Overeenkomst. 

 

5.4. FIXMER BELGIUM kan naar eigen goeddunken derden inschakelen voor de uitvoering van de levering.

 

5.5. FIXMER BELGIUM kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor enige gevolgschade wegens laattijdige levering of niet-levering door de transporteur die door haar werd aangesteld. De aansprakelijkheid van FIXMER BELGIUM blijft in dergelijke gevallen beperkt tot de waarde van de artikelen waarvan wordt aangetoond dat ze niet door de Klant werden ontvangen. 

 

5.6. De Klant dient de door FIXMER BELGIUM geleverde goederen onmiddellijk in ontvangst te nemen door ondertekening van de afleverbon of factuur en te controleren. Indien de door FIXMER BELGIUM geleverde goederen tijdens het transport zichtbaar zijn beschadigd, niet overeenstemmen met de (hoeveelheid) artikelen die op de leveringsbon vermeld staan of niet overeenkomen met de artikelen die de Klant besteld heeft, dan moet dit zo snel mogelijk en binnen de 48 uur na ontvangst schriftelijk per aangetekend schrijven of per mail gemeld worden aan FIXMER BELGIUM, onder bijvoeging van foto's waaruit deze schade of non-conformiteit blijkt en een Excel-lijst van beschadigde of non-conforme producten. Deze schade en/of non-conformiteit dient door FIXMER BELGIUM aanvaard worden. Klachten die buiten deze termijn worden ontvangen, worden als laattijdig en dus als onbestaande beschouwd. 

 

5.7. Annulering van een Bestelling door de Klant is slechts mogelijk binnen 48 uur nadat de Bestelling per e-mail is geplaatst, mits de goederen nog niet fysiek voor de Klant zijn klaargemaakt door FIXMER BELGIUM.

 

5.8. Na levering is het niet meer mogelijk om de Bestelling te annuleren.

 

5.9. Indien de Klant de Bestelling buiten deze termijn annuleert, zal de Klant een schadevergoeding van 10% van de overeengekomen prijs verschuldigd zijn, met een minimum van €60, behoudens bewijs van een hogere werkelijk geleden schade door FIXMER BELGIUM.

 

6. Garantie

6.1. FIXMER garandeert dat alle geleverde producten voldoen aan de overeengekomen leveringsvereisten en specificaties zoals vastgelegd in de Overeenkomst.

De standaard garantietermijn is één maand vanaf de datum van levering, tenzij schriftelijk anders overeengekomen tussen de partijen.

 

6.2. Voor specifieke producten, in het bijzonder voor producten met een beperkte houdbaarheid, kunnen afwijkende garantietermijnen worden afgesproken. In dergelijke gevallen kunnen tevens afwijkende prijsafspraken worden gemaakt. Deze afwijkende voorwaarden dienen schriftelijk te worden vastgelegd.

 

6.3. De garantie is uitsluitend van toepassing indien de Klant kan aantonen dat de producten conform de voorgeschreven bewaarcondities zijn opgeslagen en behandeld. In dit kader dient de Klant alle redelijke maatregelen ondernemen om de Producten correct te bewaren volgens de door FIXMER BELGIUM verstrekte richtlijnen en/of algemeen aanvaarde bewaarnormen voor de betreffende producten.

 

6.4. Klachten betreffende non-conformiteit dienen binnen de garantietermijn schriftelijk te worden gemeld aan FIXMER BELGIUM, met een duidelijke omschrijving van de geconstateerde gebreken. Indien wordt vastgesteld dat de geleverde producten niet conform de leveringsvereisten zijn, zal FIXMER BELGIUM, naar eigen keuze:  

   (a) de niet-conforme producten terugnemen en vervangen door conforme producten, of

   b) niet-conforme producten terugnemen en het aankoopbedrag crediteren.

De Klant zal op geen enkele wijze aanspraak kunnen maken op enige schadevergoeding. 

 

6.5. De garantie vervalt indien:

(a) de Klant niet kan aantonen dat de producten correct zijn bewaard;

b) de producten zijn behandeld of verwerkt door de Klant of derden;

(c) de defecten het gevolg zijn van oneigenlijk gebruik.

 

6.6. FIXMER neemt geen producten terug waarvan de vervaldatum is verstreken.

 

7. Eigendomsvoorbehoud

7.1. De geleverde producten blijven, zelfs na incorporatie, eigendom van FIXMER BELGIUM tot de integrale betaling (hoofdsom, kosten en interesten) van de producten door de Klant (niettegenstaande dat het risico op verlies en/of vernietiging van de producten vanaf de levering of terbeschikkingstelling gedragen wordt door de Klant). In geval van gedeeltelijke leveringen en wanneer deze voorwerp uitmaken van onderscheiden betalingen, blijven de producten eveneens, zelfs na incorporatie, eigendom van FIXMER BELGIUM tot het ogenblik van de integrale betaling (hoofdsom, kosten, interesten) van de gehele bestelling. Tot op het moment van integrale betaling, is de Klant niet gerechtigd zich van de producten op enigerlei te ontdoen, noch gerechtigd om deze producten, niet limitatief opgesomd, te verhuren, in pand te geven, weg te schenken, te vervreemden, te bezwaren, met uitzondering van artikel 7.3. De Klant stelt FIXMER BELGIUM onmiddellijk op de hoogte van enige beslaglegging op de geleverde producten door derden.

 

7.2. FIXMER BELGIUM mag de geleverde producten (laten) verwijderen van het terrein van de Klant indien de Klant de overeenstemmende facturen met betrekking tot de geleverde producten niet tijdig heeft voldaan. Indien de verwijdering plaatsvond door het betalingsverzuim van de Klant, dan vormt een dergelijke verwijdering geen annulering van de opdracht door FIXMER BELGIUM, tenzij FIXMER BELGIUM dit uitdrukkelijk en schriftelijk meldt.  

 

7.3. De Klant draagt aan FIXMER BELGIUM de koopprijsvordering over die hij verkrijgt door de verkoop van goederen die nog steeds het eigendom van FIXMER BELGIUM zijn als zekerheid voor de koopprijsvordering van FIXMER BELGIUM. FIXMER BELGIUM neemt deze overdracht hierbij aan. Indien een overdracht niet geoorloofd is, draagt de Klant hierbij de derde-schuldenaar op om eventuele betalingen uitsluitend aan FIXMER BELGIUM te doen. De Klant is gerechtigd de overgedragen vorderingen te innen zolang hij zijn betalingsverplichting jegens FIXMER BELGIUM nakomt. Voldoet de Klant niet aan deze verplichting, dan is FIXMER BELGIUM gerechtigd tot het innen van de verschuldigde bedragen.

 

8. Beëindiging

8.1. De tussen partijen conform artikel 2 tot stand gekomen Overeenkomst, wordt gesloten voor de volledige duur van de overeengekomen Bestelling en levering.  

 

8.2. Elke Partij kan de Overeenkomst (order) onmiddellijk beëindigen in geval van grove nalatigheid of tekortkoming vanwege de andere partij, inclusief niet-betaling van achterstallige facturen. In geval van vroegtijdige beëindiging worden alle verschuldigde bedragen opeisbaar en mogen alle geleverde prestaties die nog niet gefactureerd werden, gefactureerd worden. 

 

8.3. Bij voortijdige beëindiging door de Klant, om welke reden dan ook, zal de Klant gehouden zijn tot het betalen een schadevergoeding aan FIXMER BELGIUM ter hoogte van de gemaakte kosten, met een minimumvergoeding van 100 EUR.

 

8.4. FIXMER BELGIUM kan de Overeenkomst bovendien op elk ogenblik eenzijdig beëindigen. Indien de vroegtijdige beëindiging het gevolg is van een tekortkoming door de Klant, kan de Klant in geen geval aanspraak maken op schadevergoeding of terugbetaling van betaalde bedragen.

 

9. Aansprakelijkheid

9.1. De toegekende Bestelling(en) worden door FIXMER BELGIUM – of door de door haar aangestelde derde(n) en haar werknemers – uitgevoerd in totale professionele onafhankelijkheid en naar best inzicht en vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap (inspanningsverbintenis).  

 

9.2. De Klant garandeert dat de voor de goede uitvoering van de levering essentiële informatie schriftelijk is verstrekt. FIXMER BELGIUM is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door onvolledigheid van of gebrekkigheid in de door of namens de Klant of derden verstrekte informatie.  

 

9.3. FIXMER BELGIUM is niet aansprakelijk voor eventuele schade, van welke aard dan ook, die voortvloeit uit het niet naleven van de Overeenkomst door de Klant, noch is zij aansprakelijk voor schade die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt wordt door een daad van de Klant of van derden of aangestelde van de Klant, ongeacht of deze worden veroorzaakt door een fout of nalatigheid.  

 

9.4. De aansprakelijkheid van FIXMER BELGIUM is beperkt tot de aansprakelijkheid die dwingend door de wet is opgelegd, behoudens de expliciete verbintenissen aangegaan door FIXMER BELGIUM in deze Voorwaarden. FIXMER BELGIUM kan aldus, behoudens in geval van opzet of grove fout, niet aansprakelijk worden gesteld voor enig verlies van om het even welke aard welke geheel of gedeeltelijk het gevolg zou zijn van FIXMER BELGIUM of van haar aangestelden. 

 

9.5. FIXMER BELGIUM zal, wat ook de oorzaak, de vorm of het voorwerp is van de vordering waarbij de aansprakelijkheid wordt ingeroepen, in geen geval aansprakelijk zijn voor onrechtstreekse schade of gevolgschade.  

 

9.6. Indien de aansprakelijkheid van FIXMER BELGIUM wordt weerhouden, is deze er enkel toe gehouden de het in gebreke zijnde product/de bestelling te verhelpen dan wel de prijs van het product of de Bestelling terug te betalen.  

 

9.7. FIXMER BELGIUM doet een uiterste inspanning om ervoor te zorgen dat haar informatiesystemen 7 dagen per week, 24 uur per dag toegankelijk en beschikbaar zijn. De toegang kan echter worden onderbroken als gevolg van onderhoud, het updaten van de site of het netwerk of enige andere oorzaak of onderbreking, buiten de controle van FIXMER BELGIUM. FIXMER BELGIUM kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verliezen of schade als gevolg van deze dergelijke onderbrekingen. FIXMER BELGIUM is evenmin aansprakelijk voor schade die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt wordt door het gebruik van informatiesystemen (sites) die de Klant de mogelijkheid bieden om elektronisch een bestelling te plaatsen.

 

9.8. Rekening houdend met artikel 6:6.3 BW, is het de cliënt niet toegestaan om rechtstreekse vorderingen in te stellen tegen hulppersonen, werknemers, organen, vertegenwoordigers of andere personen die door of namens FIXMER BELGIUM bij de uitvoering van deze overeenkomst worden ingeschakeld.

Deze uitsluiting geldt ongeacht of de vordering gebaseerd is op contractuele dan wel buitencontractuele aansprakelijkheid. Alle vorderingen van de cliënt in verband met de uitvoering van deze overeenkomst dienen uitsluitend te worden gericht tegen FIXMER BELGIUM, binnen de limieten van artikel 9.

Voor de toepassing van deze bepaling worden onder hulppersonen verstaan: alle natuurlijke personen en rechtspersonen die geheel of gedeeltelijk belast zijn met de uitvoering van (onderdelen van) deze overeenkomst, waaronder maar niet beperkt tot onderaannemers, adviseurs, consultants en andere externe dienstverleners.

Deze uitsluiting van rechtstreekse aansprakelijkheid geldt niet in geval van opzettelijk veroorzaakte schade, fraude of herhaalde lichte fouten of schade aan de fysieke of psychische integriteit van personen, voor zover dwingend recht zich tegen een dergelijke uitsluiting verzet.

 


 

10. Overmacht

10.1. Met uitzondering van betalingsverbintenissen, kunnen Partijen niet aansprakelijk worden gesteld voor vertragingen of gebreken in de uitvoering van de Overeenkomst als deze vertragingen of gebreken het gevolg zijn van feiten of omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van één van hen, die niet te voorzien zijn en die niet vermeden kunnen worden (overmacht), zo bijvoorbeeld (niet-limitatief), ziekte of onbeschikbaarheid van de betrokken uitvoerende personen, uitzonderlijke weersomstandigheden, totale of gedeeltelijke stakingen die de Bestelling kunnen impacteren, epidemieën en pandemieën, aardbeving, brand, storm, overstroming, waterschade, diefstal, blokkering van het computer-, IT- of telecommunicatiesysteem, blokkering van distributie of het niet voorradig zijn van bepaalde grondstoffen of producten. 

Indien één van de Partijen wordt getroffen door een situatie van overmacht zal deze de andere Partij daar onmiddellijk en schriftelijk van op de hoogte brengen. Deze elementen ontslaan FIXMER BELGIUM aldus van het nakomen van de overeengekomen uitvoeringstermijn, zonder dat de Klant uit dien hoofde enig recht op vergoeding van kosten, schade en interesten kan doen gelden. 

 

10.2. Bij overmacht kunnen de Partijen de uitvoering van de Overeenkomst opschorten tijdens de periode waarin de overmacht bestaat, of de Overeenkomst beëindigen (bij aangetekend schrijven) als de overmacht blijft bestaan gedurende meer dan een maand. In dat geval is de Klant gehouden FIXMER BELGIUM te vergoeden voor het uitgevoerde gedeelte van de Bestelling zonder dat daarbij enige schadevergoeding verschuldigd is.  

 

11. Intellectuele eigendomsrechten

11.1. Ontwerpen, concepten, creaties, materiaalkeuze, illustraties, logo’s, tekeningen, foto’s, afbeeldingen, vervaardiging- en fabricagemethodieken, (product-)omschrijvingen, data, product- of bedrijfsnamen, teksten e.d. die ontwikkeld en/of gebruikt worden door FIXMER BELGIUM, in welke vorm dan ook, zijn en blijven eigendom van haar, evenals enige documentatie die desaangaande ter beschikking gesteld zou worden aan de Klant (bijvoorbeeld in de offerte en/of leveringsbron) of op de website zou worden geplaatst. 

 

11.2. Het verstrekken van diensten, noch het doorsturen van de offerte en/of leveringsbron door FIXMER BELGIUM leidt tot enige overdracht van rechten van intellectuele eigendom aan de Klant.  

 

11.3. In geval van inbreuk door de Klant op de bepalingen in dit artikel, dient de Klant een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 1.500,00 EUR per vastgestelde inbreuk, onverminderd het recht van FIXMER BELGIUM om de volledige schade te bewijzen en deze te doen vergoeden.  

 

12. Verwerking van persoonlijke gegevens

12.1. In overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens ( "GDPR"), verzamelt en verwerkt FIXMER de persoonsgegevens van de Klant en diens medewerkers, voor zijn Klantenbeheer (o.a Klantenadministratie, opvolgen van bestellingen, facturatie, opvolgen van de solvabiliteit en het verzenden van marketing en gepersonaliseerde reclame).

Indien dit noodzakelijk is ter verwezenlijking van de vooropgestelde doeleinden, zullen de persoonsgegevens van de Klant worden gedeeld met andere vennootschappen binnen de Europese Economische Ruimte die rechtstreeks of onrechtstreeks met FIXMER BELGIUM verbonden zijn. FIXMER BELGIUM zal van deze ontvangers vragen dat ze de nodige technische en organisatorische maatregelen zullen nemen ter bescherming van de gedeelde persoonsgegevens.  

 

12.2. De persoonsgegevens verwerkt voor klantenbeheer zullen worden bewaard gedurende de termijn die noodzakelijk is om aan de wettelijke vereisten te voldoen (onder andere op het gebied van boekhouding).  

 

12.3. Indien de aan FIXMER BELGIUM toevertrouwde diensten de verwerking van persoonsgegevens namens de Klant met zich meebrengen, zullen Partijen voor dat doel een afzonderlijke verwerkingsovereenkomst sluiten.  

 

12.4. Voor meer informatie omtrent haar privacy beleid, verwijst FIXMER BELGIUM naar haar privacyverklaring beschikbaar op www.fixmer.be. 

 

13. Nietigheid en verval van recht

13.1. De eventuele nietigheid, ongeldigheid of niet-afdwingbaarheid van één van de bepalingen van deze Voorwaarden en meer algemeen van de bepalingen die de rechtsverhouding tussen Partijen regelen om welke reden dan ook (geheel of gedeeltelijk), zal geenszins invloed hebben op de geldigheid van de andere clausules van deze Voorwaarden ondanks de nietigheid van de betwiste clausule. De overige bepalingen van deze Voorwaarden blijven bijgevolg onverkort van toepassing.  

Voor zover mogelijk wordt de clausule die nietig wordt verklaard vervangen door een clausule die zo strikt mogelijk de (economische) bedoelding omschrijft van de nietig verklaarde clausule.  

 

13.2. Het niet opeisen van een recht of het niet toepassen van een sanctie door FIXMER BELGIUM houdt geenszins een afstand van recht in. 

 

14. Niet afwerving  

14.1. De Klant verbindt er zich toe om vanaf de aanvangsdatum van de samenwerking tot 12 maanden na de beëindiging ervan geen personeel van FIXMER BELGIUM direct of indirect in dienst te nemen, of op welke andere basis dan ook, noch voltijds, noch deeltijds in te huren of pogingen hiertoe te ondernemen. Met de term “personeel” wordt bedoeld alle vaste, tijdelijke en freelancemedewerkers van FIXMER BELGIUM.  

 

14.2. Wanneer de Klant dit artikel overtreedt, is de Klant gehouden om een schadevergoeding te betalen gelijk aan het bruto jaarsalaris of vergoeding van de betreffende persoon.  

 

15. Vertrouwelijkheid van gegevens

15.1. Partijen zullen alle informatie die zij m.b.t. de andere partij, haar bedrijfsvoering (met inbegrip van offertes en prijslijsten), haar klanten, haar werkwijze, producten en diensten verwerven bij de totstandkoming en de uitvoering van de overeenkomst als vertrouwelijke informatie beschouwen. 

Partijen zullen deze vertrouwelijke informatie uitsluitend gebruiken voor de uitvoering van de overeenkomst. Deze vertrouwelijke informatie zal door de ontvangende partij, met inbegrip van eventuele medewerkers (ongeacht hun statuut), zelf niet openbaar worden gemaakt of ter beschikking van derden gesteld worden zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, tenzij indien de bekendmaking of het verschaffen van toegang aan derden absoluut noodzakelijk is. De ontvangende partij zal ook alle nodige maatregelen nemen om de verspreiding van deze vertrouwelijke informatie te verhinderen. 

 

15.2. Deze verplichting tot vertrouwelijkheid geldt niet voor informatie die: (i) algemeen bekend is en behoort tot het publiek domein; (ii) op rechtmatige wijze werd verkregen van derden; (iii) op totaal onafhankelijke wijze door een partij werd ontwikkeld. 

 

15.3. Partijen verbinden er zich bijgevolg toe steeds, zowel tijdens de uitvoering als na de beëindiging van deze overeenkomst, het vertrouwelijke karakter te bewaren van deze informatie en geen feiten of informatie die een van de partijen ter kennis is gekomen of die ze zelf ontwikkeld heeft in het kader van de uitvoering van deze overeenkomst en die normaal niet toegankelijk zijn voor het publiek, te gebruiken, te verspreiden, te publiceren, bekend te maken of mee te delen aan derden. Partijen verbinden zich tevens tot volledige geheimhouding betreffende alle financiële verrichtingen van deze samenwerking. 

 

15.4. Alle documenten, formulieren, correspondentie, verslagen, adviezen, aantekeningen, rapporten, en andere bezittingen en documenten en kopieën daarvan die in het kader van deze overeenkomst aan een van de partijen zijn toevertrouwd, worden door haar behandeld met de zorg die van een redelijk voorzichtige persoon wordt verwacht. Na beëindiging van de overeenkomst, ongeacht de reden hiervan, dient alle confidentiële informatie te worden vernietigd.  

 

15.5. Deze verplichting tot confidentialiteit blijft voortbestaan na de beëindiging van de Overeenkomst. 

 

16. Toepasselijk recht en bevoegde instanties 

Deze Algemene Voorwaarden en de globale rechtsverhouding tussen FIXMER BELGIUM en de Klant worden beheerst door Belgische Recht. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Alle eventuele geschillen voortvloeiend uit of verband houdend met de rechtsverhouding tussen FIXMER BELGIUM en de Klant zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechtbanken van Antwerpen, tenzij de wet hier op dwingende wijze van afwijkt.